Onder de naam F2Facade begon Edwin Meyer Viol een bedrijf in groene gevels, als een spin-off van zijn architectenbureau. Hij ontwikkelde hiervoor een concept dat zowel op kwaliteit als prijs zeer onderscheidend bleek, maar dat niet een bijbehorend marktaandeel wist te veroveren. DOOR nam de corporate branding onder handen, ontwikkelde een coherente marktbenadering en introduceerde een nieuwe, slimme website om die strategie te ondersteunen.
“Tijdens één van onze projecten ontdekte ik dat bestaande groenegevelsystemen schreeuwend duur waren”, vertelt Edwin. “Daarom ontwikkelden wij een eigen product: een slim betonblok, dat direct in de bouw kan worden geïntegreerd. Al snel bleek het concept zeer effectief: de beplanting floreert, het systeem vergt weinig onderhoud en het kost beduidend minder dan andere gevelsystemen. Met het accent op groen en duurzaam bouwen hadden wij bovendien de wind mee, en toch bleef de belangstelling vanuit de markt achter op onze ambities.”
Edwin Meyer Viol, directeur/eigenaar van edGreen “DOOR heeft onze gedachteflarden tot een gestructureerde strategie gesmeed.”
“DOOR is gestart met een online concurrentieanalyse, waarbij zij zowel de zoekwoorden als de ingezette middelen en kanalen in kaart hebben gebracht. De conclusie was dat er aan het product inderdaad niet getornd hoefde te worden, maar aan de marktbenadering des te meer. Zij stelden voor om de bedrijfsnaam te veranderen in edGreen, onder meer vanwege de directe associatie met het groene karakter van ons product. Daaraan koppelden zij een strategie die onze visie hapklaar neerzet voor de buitenwereld. Door meer te denken vanuit thema’s en doelgroepen, benaderen we de markt niet alleen anders, maar vooral veel gerichter.”
“Naast een stevige strategische inbreng heeft DOOR ook onze huisstijl vergroend. Zij ontwikkelden een nieuwe website die met behulp van Marketing Automation op een slimme manier informatie verzamelt van bezoekers en hen verleidt tot interactie. Onze visie werd bondig vormgegeven in een zakboekje, waarmee wij bestaande en nieuwe relaties informeren én interesseren. Ook op social media tonen wij nu voortdurend het uitbundige groen van ons product. De eerste resultaten van die aanpak tekenen zich af: er staan veel offertes uit en bedrijven en gemeenten zien kansen. We moeten nu doorpakken, want hoe mooi het systeem ook is, het verkoopt zich niet vanzelf.”
ON THIS PROJECT
Jeroen van der Burgt
Business accelerator
Dominique Theunis
Business accelerator
Marcel Hazen
Concept & Design accelerator
relevante 'accelerated' cases