We kregen de vraag om de middelbare school DaCapo strategisch op de kaart te zetten. Een school die er niet zo goed voor stond. Maar ook een school met hoge ambities en de drive om het beter te doen. Op het moment dat we betrokken werden, speelde er een grote verandering bij DaCapo: van de in totaal zes schoolgebouwen werden er vier samengevoegd tot één gezamenlijke nieuwe unilocatie. Tegelijkertijd werkte de school hard aan verbetering van de kwaliteit van haar onderwijs. De ontwikkelingen binnen DaCapo grepen we met beide handen aan in onze strategie om DaCapo op de kaart te zetten. Zo’n herpositionering begint binnen, met een diepgaande verandering van gedrag en cultuur. Samen met medewerkers en bestuur dachten we tijdens inspiratiedagen na over de nieuwe identiteit en richting van deze onderwijsorganisatie waar VMBO, Praktijkonderwijs en Eerste Opvang Anderstaligen samen komen.
De concrete opdracht: zorg voor meer zichtbaarheid bij de doelgroep, zodat toekomstige leerlingen en hun ouders DaCapo leren kennen en kiezen voor deze school. Tijdens de inspiratiedagen met bestuur en medewerkers ontdekten we echter dat DaCapo een grotere ambitie heeft dan enkel goed onderwijs bieden. Samen stelden we de visie op dat ze een community wil vormen met bedrijven, andere onderwijsinstellingen en overheid (triple helix) uit de regio, om leerlingen na hun middelbareschooltijd een vliegende start te bieden naar de volgende stap in hun loopbaan. In een waardenhuis lieten we de nieuwe identiteit van het DaCapo landen. We spraken af welke waarden DaCapo, Dacapo maken. Vervolgens werkten we een marsroute uit om concreet richting te geven aan hoe die visie en waarden in de praktijk zouden worden gebracht.
Vanuit de community-gedachte ontwikkelden we het concept ikbendetoekomst.nl. Een initiatief waarin kinderen worden gestimuleerd om te dromen over hun toekomst. Lokale bedrijven, groot en klein bieden plekken aan waar leerlingen kunnen komen snuffelen om een beter beeld te krijgen van wat er allemaal mogelijk is nadat ze klaar zijn met school.
DaCapo ziet elk kind en biedt passend onderwijs voor elk kind. Dat werd de nieuwe richting van de school. Alle docenten, bestuur en raad van toezicht tekenden hier op in. Een uitgangspunt dat vervolgens is doorvertaald naar de lesprogramma’s, de schoolomgeving en de communicatiemiddelen. Wat wij zagen is dat de trots op de school terugkeerde. Bij medewerkers én leerlingen.
Op de nieuwe locatie van de school organiseerden we begin 2019 de eerste open dag. Hoewel de bouwwerkzaamheden nog volop aan de gang waren, voelde deze plek al echt aan als school. Het was een groot succes. In totaal bezochten zo’n 2000 bezoekers de school in dat weekend.
Bij een glasheldere positionering, een nieuw schoolgebouw en een sterke merkbelofte ‘DaCapo ziet elk kind!’ hoort natuurlijk ook een nieuwe uitstraling. DaCapo is een veelzijdige school. Een school met een grote keuze studierichtingen en verschillende locaties die opereren vanuit dezelfde overtuiging: het kind staat centraal. Het vormen van een huisstijl ging nog nooit zo organisch als bij DaCapo. We lieten ons inspireren door de veelzijdigheid van de organisatie, de mensen met hun ambitie en toewijding en natuurlijk ook de leerlingen die hier hun eerste stappen naar een veelbelovende toekomst zetten. Onze designer Marcel liet zich inspireren door al die aspecten, het nieuwe schoolgebouw en de diversiteit aan lesprofielen die worden aangeboden. Zelf vertelt hij daar het volgende over: “De identiteit bestaat niet uit één, maar meerdere veelkleurige en dynamische vormen die terugkomen in het logo en het beeldmerk. Vervolgens is er veel ruimte om de vormentaal uit te breiden naar de digitale en analoge omgeving.”
Een van onze eigen kernwaarden is maatschappelijke verantwoordelijkheid. We kiezen er voor om dit met name in het onderwijs tot uiting te laten komen, omdat we graag een positieve bijdrage leveren aan de kennis en interesses van leerlingen én medewerkers.
Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om leerlingen een beeld te geven over werken in het bedrijfsleven en in het bijzonder werken in het Limburgse MKB. Tijdens de open dag konden toekomstige leerlingen bij ons kennismaken met wat je allemaal kan worden met de studierichting multimedia design. We richtten op school een audiovisuele hoek in, die sterk aansluit bij de belevingswereld van kinderen: foto’s en filmpjes op social media. Toekomstige leerlingen en hun ouders maakten een reis naar de toekomst. Want in de toekomst is alles mogelijk! Naar de ruimte met een raket, of popster zijn in een uitverkocht stadion.
Op dit moment werken we aan de nieuwe website voor DaCapo. Dat wordt één centrale website waar alle onderwijsrichtingen en locaties samenkomen. Verder adviseren we DaCapo over hun zichtbaarheid in het landschap van potentiële leerlingen.