Voor DOOR.BUSINESS maakt het niet uit of je in Den Haag of vier straten verderop zit. De commitment én scherpte voor jouw hulpvraag zijn steeds hetzelfde. Toen vmbo Holz Kerkrade met een belangrijke communicatievraag bij ons aanklopte, twijfelden we geen moment. Vanuit een integrale samenwerking begonnen we vanuit de kern naar buiten toe te werken.
De oorspronkelijke vraag van vmbo Holz was het bedenken van een nieuwe naam en logo. Tijdens het eerste gesprek werd duidelijk dat alleen deze transitie, niets ging oplossen.
Ons team ging op zoek naar de vraag achter de vraag. Daaruit bleek dat de fundering opnieuw gestort moest worden. Vandaaruit bouwden we aan een onderscheidende en ijzersterke identiteit. Met als uiteindelijk doel: voldoende enthousiaste leerlingen werven voor het nieuwe schooljaar.
We creëerden draagvalk bij de directie van Holz, Gemeente Kerkrade en andere betrokkenen. Met gezamenlijke ambitie en focus gingen we aan de slag: vanuit de kern op zoek naar de unieke waarden van Holz. We brachten op zowel strategisch als tactisch gebied in kaart wat er nodig was om de reputatie te versterken.
Al snel merkten we op dat Holz als school uitblonk op het gebied van een persoonlijke aanpak. Hieruit ontstond een op de ‘leerlinggerichte-benadering’, waar de nadruk op individuele ontwikkeling wordt gelegd. Dit vormden ze om naar zogenaamde ‘Pitstop-gesprekken’.
Deze ‘Pitstop-benadering’, werd een schot in de roos. Het biedt individueel toegesneden leerstof in aandacht en tijd, gepaste gedragsregels, gerichte feedback en focus op mentorschap. Daarnaast wordt de ouder dicht bij het proces betrokken, zodat het kind deze ‘nieuwe’ stabiliteit ook na schooltijd kan vasthouden.
Dé uitdaging lag in de communicatieaanpak. Holz heeft de afgelopen jaren te kampen gehad met reputatieschade, nu was het aan DOOR.BUSINESS om de onderwijsinstelling weer in de lift te krijgen. Holz beschikt over een bijzonder kwalitatief onderwijsconcept: een school waar kinderen met trots naar binnen stappen en als mens groeien. Hierover werd echter amper met de buitenwereld gecommuniceerd.
We wisten wat ons te doen stond: de ‘why’ op een communicatieve manier onder de aandacht te brengen. En dat deden we. Eerst door awareness te creëren, daarna door het merk opnieuw te activeren. Met de ‘why’ op zak liepen we verder naar de ‘how’!
Sterke communicatie draagt bij aan een beter imago en creëert meer (intern) vertrouwen. Het resultaat? Meer leerlingen hebben zich afgelopen jaar aangemeld bij vmbo Holz. We zagen Holz veranderen. De school bloeide op, vanbinnen én vanbuiten! Medewerkers voelden weer passie en plezier, nieuwe leerlingen kwamen vol enthousiasme een kijkje nemen. De inschrijvingen bleven stijgen en de eerste stappen waren gezet.
We lieten ouders en (potentiële) leerlingen op een toegankelijke, persoonlijke en laagdrempelige manier kennis maken met deze mooie school, vol potentie. Voor de lancering restte verder nog de taak om alle visuele uitingen te verzorgen. Van opvallende posters en borden langs de weg, tot bioscoop giftcards en fancy draagtasjes.
De oprechte verbinding is wat daadwerkelijk het verschil heeft gemaakt. Holz is eindelijk gaan vertellen wat ze allemaal kunnen bieden op het gebied van onderwijs. En hoe onwijs goed ze daarin zijn!